Tietosuoja Elisalla

Tietosuoja ja viestinnän luottamuksellisuus ovat ensiarvoisen tärkeitä meille kaikille
Elisalle tärkeitä perusarvoja ovat henkilötietojen ja viestinnän luottamuksellisuus sekä asiakkaiden yksityisyyden suojaaminen kaikessa toiminnassa. Haluamme kertoa tietosuojaan liittyvistä käytännöistämme selkeästi ja avoimesti.

Tällä sivulla kuvaamme henkilötietojen käsittelyyn liittyviä periaatteita ja käytäntöjä Elisalla. Jos haluat tietää tarkemmin tietosuojasta Elisalla, tutustuthan Elisan tietosuojaperiaatteisiin.

Katso video henkilötietojen suojasta Elisalla

Miksi käsittelemme henkilötietoja?

Käsittelemme henkilötietoja, jotta voimme toteuttaa, ylläpitää ja kehittää palveluitamme sekä hallinnoida asiakassuhteita. Tietojen käsittely on tarpeen esimerkiksi laskutusta ja markkinointia varten.

Erilaisissa palveluissa edellytetään erilaisten tietojen antamista. Antamillasi tiedoilla voidaan yksilöidä ja parantaa palvelua juuri sinulle sopivaksi. Esimerkiksi kielivalintasi voidaan tallentaa OmaElisassa, jotta kun kirjaudut seuraavan kerran palveluun, osaamme näyttää sen sinulle oikealla kielellä. Yksilöinnin perusteella voimme myös suositella Elisa Viihteen käyttäjille osuvampia sisältöjä perustuen aiempaan katseluhistoriaan.

Olemme sinuun yhteydessä käyttämiisi Elisan palveluihin tai tuotteisiin liittyen. Haluamme asiakkaidemme kuulevan ensimmäisenä eduistamme ja uutuuksista. Lisäksi tiedotamme palveluissa tapahtuvista muutoksista.
Lue lisää asiakasviestinnästä ja markkinoinnista

Mitä henkilötietoja käsittelemme?

Jos olet asiakkaamme tai muuten yhteydessä meihin, käsittelemme esimerkiksi yhteystietojasi. Tämän lisäksi käsittelemme palveluita käyttäessäsi syntyneitä tietoja, kuten verkkojälkiä, evästeitä ja viestinnän välitystietoja. Yritysasiakkailta kerätään soveltuvin osin myös tietoja yhteyshenkilöistä ja käyttäjistä sekä heidän tehtävistään yrityksessä. Emme käsittele esimerkiksi itse viestien ja puheluiden sisältöjä, muuten kuin mikä on välttämätöntä niiden välittämiseksi.

Esimerkkejä kerättävistä henkilötiedoista

  1. Yhteystiedot, kuten etu- ja sukunimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite. Myös yksilöintitiedot, kuten henkilötunnus ja syntymäaika.
  2. Bonus- ja etuisuustiedot sekä suoramarkkinointikiellot ja -suostumukset.
  3. Tuotteiden, palveluiden ja liittymien lisätiedot, kuten matkapuhelimen, kiinteän verkon laitteiden tai muiden laitteiden yksilöintitiedot sekä SIM-kortin numero.
  4. Asiakashistoria, esimerkiksi yhteydenotot, palvelumuutokset tai sosiaalisen median viestintämme.
  5. Palveluiden käytöstä syntyneet tiedot, kuten puheluiden soittamisesta ja vastaanottamisesta syntyneet tiedot.
  6. Puhelu- ja muut tallenteet asiakaspalvelutilanteistamme.
  7. Sähköiset asiointitunnukset, kuten Elisa-tunnus.
  8. Tiedot evästeistä.

Huolehdimme asiakkaidemme yksityisyyden suojaamisesta

Tietosi ovat turvassa Elisalla. Valvomme palvelinsaliemme turvallisuutta, käytämme asianmukaisia suojauskeinoja, ja koko henkilöstöämme koskee vaitiolositoumus. Toimintaympäristömme on vahvistettu teknisillä suojakeinoilla, kuten palomuureilla ja asianmukaisilla haittaohjelmien torjuntaohjelmistoilla. Tietojasi käsitellään pääasiassa muodossa, josta ulkopuolinen ei pysty tunnistamaan sinua yksilönä: esimerkiksi verkkoliikennettä välittäessämme henkilöllisyyttäsi ei pystytä suoraan tunnistamaan liikenteestä.

Tietoturva on meidän kaikkien asia. Huolehdithan myös itse omien laitteidesi tietoturvasta esimerkiksi suojaamalla puhelimesi pääsykoodilla.

Tietojen luovutus, alihankkijoiden käyttö ja tietojen käsittely Suomen ulkopuolella

Meidän on tietyissä tapauksissa luovutettava henkilötietoja viranomaisille. Myös yhteistyökumppaneillamme, kuten muilla teleoperaattoreilla, voi olla tarvetta saada käyttöönsä tietoja, esimerkiksi puhelinnumeron siirrettävyyden vuoksi.

Käytämme toiminnassamme myös alihankkijoita, jotka käsittelevät henkilötietoja puolestamme. Seuraamme kumppaniemme ja alihankkijoidemme toimintaa, ja varmistamme käsittelyn turvallisuuden ja luottamuksellisuuden säännöllisesti esimerkiksi tarkastuksin.

Osaa henkilötiedoista käsitellään Suomen tai EU-alueen ulkopuolella joko meidän tai yhteistyökumppaniemme toimesta. Myös tällöin huolehdimme siitä, että tietoja käsitellään huolellisesti ja henkilötietojen suojaa kunnioittaen. Tietojen välittäminen ulkomaille on tarpeen myös käyttäessäsi palveluitamme maailmanlaajuisesti: esimerkiksi kun soitat tai tekstaat ulkomailla, tietosi välittyvät meille paikallisen kumppanioperaattorimme kautta.

Kauanko säilytämme tietoja?

Asiakastietojasi käsittelemme niin kauan kun asiakkuussuhteesi jatkuu. Käsittelemme asiakkaitamme koskevia tietoja niin pitkään kuin se on tarpeellista sovittujen asioiden toteuttamiseksi, ja poistamme henkilötiedot, kun niitä ei enää tarvita. Tarkempi säilytysaika vaihtelee palvelukohtaisesti.

Tietojen säilytysaika riippuu siitä, mihin niitä on alun perin tarvittu: esimerkiksi lainsäädännön perusteella meillä on velvollisuus säilyttää määrätty aika tiettyjä tietoja, kuten laskutustietoja.

Miten voit tarkastaa, mitä tietojasi käsittelemme?

Voit tarkistaa tallennetut tietosi OmaElisasta milloin tahansa. OmaElisaan kirjaudut Elisa Tunnuksella tai mobiilivarmenteella. Tietojen tilaamista varten tarvitset OmaElisassa joko mobiilivarmenteen tai oman pankkisi verkkopankkitunnukset.
Lisätietoja Elisa Tunnuksen luomisesta

Saat meiltä ilmoituksen sähköpostilla ja tekstiviestillä, kun tiedostot ovat ladattavissa OmaElisassa.

Mistä lisätietoa?

Tarkemman kuvauksen henkilötietojen käsittelystä Elisalla saat tietosuojaperiaatteistamme.

Tietosuojaan tai viestintäasetuksiin liittyvissä asioissa apunasi on myös Elisan asiakaspalvelu:

  • Chat on nopein

    Chat on nopea ja vaivaton tapa asioida Elisan asiakaspalvelun kanssa!

    Löydät chat-asiakaspalvelumme OmaElisasta ma-pe 8-21 ja la 9-17.

  • Soittakaa minulle

    Ma-pe klo 8-18 soitamme sinulle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden tunnin kuluessa.

    Muina aikoina voit varata itsellesi sopivan ajan kalenteristamme.

    Oletko yritysasiakas? Saat apua täältä ›

  • Asiakaspalvelu

    010 190 240​
    (mpm/pvm)​

    Avoinna ma-pe klo 8-18.

    Häiriöilmoitukset ja PUK-koodikyselyt 24 h. Soitathan häiriötilanteissa laitteiden viereltä.​